Perjanjian Pangkor II – Bukti Nizar hanya MB Boneka DAP

Perjanjian Pangkor 2 ini ditandatangi antara Nga Kor Ming (Pengerusi DAP Perak) dengan Nizar Jamaluddin. Lihatlah apa yang telah berlaku sekarang bila Karpal Singh (Pengerusi DAP) telah mula berani mencabar Sultan dan tidak menghiraukan lagi undang undang.

Perjanjian Pangkor merupakan satu perjanjian yang ditandatangani pada 20 Januari 1874 antara Sir Andrew Clarke di pihak Inggeris dan Raja Abdullah ibni Sultan Ja’afar Mua’azzam Shah.

Perjanjian ini memberi kebenaran untuk Inggeris mencampuri urusan negeri Perak. Dengan perjanjian ini ianya telah membuka kepada campur tangan Inggeris secara rasmi dalam urusan negeri Melayu. Perjanjian ditandatangan di atas kapal HMS Pluto.

Kemudian, Gabenor Sir Andrew Clarke berani bertindak menjalan dan menurunkan Sultan Ismail yang bersemayam di Tanjong Belanja, Parit dari pangkat Sultan dan membenarkan Sultan

Ismail memakai gelaran “Sultan Muda” dengan memberi pencen seribu ringgit tiap-tiap bulan. Che Ngah Ibrahim tidak lagi diakui sebagai pemerintah Larut. Ini kesan Perjanjian Pangkor yang pertama. Apa pula Perjanjian Pangkor 2?

Ianya adalah surat perjanjian antara DAP dan wakil PAS bagi membolehkan PAS menjadi Menteri Besar di Perak. Menurut beberapa orang penyokong PAS, Nizar Jamaluddin (MB Perak) telah tandatangan surat ini secara terpaksa. Di kalangan pemimpin PAS yang tahu tentang surat perjanjian ini enggan mengulas lanjut tentang perjanjian ini kerana ianya memalukan pihak PAS sendiri.

Antara isi kandungan Perjanjian Pangkor 2 ialah:

1) Nizar Jamaluddin sebagai MB Perak tidak boleh menyebut Perak akan menjalankan pemerintahan Islam.

2) Nizar Jamaluddin sebagai MB tidak boleh menyebut mana mana terma yang berkaitan dengan PAS atau bahasa Arab seperti Hudud, Qisas dan lain lain lagi.

3) Nizar Jamaluddin sebagai MB tidak boleh membuat keputusan sendiri sebagai kuasa MB sebaliknya semua perkara yang ingin dibuat perlu diperakukan oleh semua Exco Perak terlebih dahulu.

4) Pembahagian Exco yang diputuskan adalah 6 wakil Exco DAP, 3 wakil Exco PKR dan 1 wakil PAS. DAP juga menuntut Speaker DUN Perak dari wakil DAP.

Perjanjian Pangkor 2 ini ditandatangi antara Nga Kor Ming (Pengerusi DAP Perak) dengan Nizar Jamaluddin. Lihatlah apa yang telah berlaku sekarang bila Karpal Singh (Pengerusi DAP) telah mula berani mencabar Sultan dan tidak menghiraukan lagi undang undang.

Apa yang Nizar buat? Hanya berdiam diri kerana sudah terikat dengan perjanjian? Kalau Dato’ Hishamuddin boleh mohon maaf kerana hunus keris, mengapa Karpal Singh yang hina Sultan ini tidak boleh mohon maaf? Bukankah tindakan Karpal ini lebih racist dari itu? Mana dia Ketua Pembangkang dalam Pakatan Rakyat? Kenapa tidak tegur pun Karpal Singh ini

Advertisements

24 Responses

  1. Masa kat asrama dulu, muka aku macam penyangak. Aku selalu dituduh pencuri.

    Ustaz & pengawas suruh aku sumpah dgn Quran. Aku sumpah terus. Bayak kali aku dituduh. Tapi aku sumpah aje. takde 4 saksi.

    Sebab memang aku tak pernah curi duit apa nak takut.

    Ni orang yang pernah jadi syeikh banyak dalih. Sumpah ajelah kalau memang tak buat. Bodoh, potong la.. janggut tu.

  2. Kalau nak suruh aku sumpah, aku sanggup. Demi Allah aku tak main bontot saiful.

    Aku berani sebab aku memang tak main bontot.

    Ini orang macam2 demand. Sumpah ajelah. Kalau betul tak main bontot apa nak takut.

  3. MB diminta jelas ‘Perjanjian Pangkor II’

    KUALA LUMPUR 7 Julai – Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin diminta supaya membuat pengakuan jujur tentang kebenaran wujudnya ‘Perjanjian Pangkor II’ antara beliau dan DAP seperti yang didakwa oleh abangnya, Fadhil Jamaluddin.

    Ketua Umum, Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar berkata, jika benar perkara itu berlaku, Mohammad Nizar boleh dianggap sebagai boneka sehingga terperangkap dalam urusan agama Islam.

    ”Jika Perjanjian Pangkor antara British dan Sultan Perak pada abad ke-19 dahulu adalah bertujuan memberi kuasa mutlak kepada Sultan dan kerajaan negeri dalam urusan agama Islam serta adat istiadat Melayu, ternyata ‘Perjanjian Pangkor II’ ini lebih dahsyat dari itu.

    ”Ini kerana kami difahamkan kononnya beliau (Mohammad Nizar) telah terikat dengan perjanjian bersama DAP sebelum bersetuju dilantik sebagai menteri besar,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

    Osman berkata, perjanjian tersebut menyebabkan banyak keputusan kerajaan terutama perkara yang menyentuh soal Islam tidak boleh dilaksanakan walaupun sekadar disebut.

    Utusan Malaysia hari ini melaporkan Fadhil menganggap adiknya, Mohammad Nizar tidak layak menjadi Menteri Besar kerana menandatangani ‘Perjanjian Pangkor II’ bersama DAP yang antara isi kandungannya melarang Menteri Besar menyebut negeri Perak diperintah oleh lslam.

    Dalam perjanjian itu juga, Mohammad Nizar tidak dibenarkan menyebut terma yang berkaitan dengan Pas atau bahasa Arab seperti Hudud, Qisas dan sebagainya.

    Menurut Osman, pihaknya bimbang jika wujud pelbagai lagi syarat lain dalam perjanjian tersebut, ia akan merugikan bangsa Melayu serta hak-hak kepentingan orang Melayu.

  4. alah, nizar sama macam sesumpah (anwar).. demi kuasa, sanggup londeh macam-macam. asal dulu miskin, kerajaan bantu blajaq pandai2, last last ktuk macam2 kt kerajaan. menyampah betol aku kt si patong dap nih..

  5. Ini dia Nizar PENGKHIANAT BANGSA MELAYU PERAK!

  6. Suruh dia bersumpah dengan Al-Quran dan buat siaran langsung kat TV. Kalau tak berani , saya cabar PAS keluar dari PR .

    MB Boneka Nizar tak Islamic lah macam tu .. Ternyata anda seorang yang tidak mempunyai pendirian.

    MB BONEKA NIZAR, Resign ..RESIGN
    PAS , keluar dari komplot PR… keluar … KELUAR

  7. Kepada bangsa Melayu, pedulikan perjanjian apa pun. Kalau yang merugikan Melayu, ketepikan.
    Apa hak bangsa lain nak berbuat sedemikian. Ini bumi yang bertuankan Melayu. Bangsa bukan Melayu jangan lupa diri. Sejarah imigran perlu diingat.
    Hanya kerana jus… jus soli imigran diterima jadi warga negara ini. ‘Diterima’ dahulu tidak bererti ‘diterima’ selamanya. Kerana itu hak Melayu.
    Bila-bila masa ‘imigran’ itu boleh mencari negara lain yang lebih sesuai baginya andai ‘peraturan’ di sini tidak serasi dengannya.
    Macam mana kalau penerimaan imigran itu ‘dikaji semula’. Jangan ingat kalau tidak ada perlembagaan maka Melayu bukan tuan tanah ini.
    Melayu berhak terhadap tanah ini – kalau bukan Melayu tidak dapat menerimanya kita tidak perlu memaksanya.

  8. salam…. woi nizar…. jangan buat malu bangsa dan islam…. ngko ingat aku tak tau ngko saper???? dah b anyak kemungkaran dah yang ngko buat… ko cakap pasal islam… tapi ngko buat aper???? ko tu melayu… ingat MELAYU!!!!!!! islam ajar ngko camni ker???? pegi mampus la….. jadi orang la beb… balik ikut haluan kanan…. kalau ngko pejuang islam yang sejati, ngko tak buat camni bengong….. blajar duit kerajaan tapi tentang kerajaan…. ko ni mmg manusia LAGHO… LAGHO tu ngko la…. sial…. assalamualaikum ///

  9. wah… panas betul dah ni…
    harap bersabar syaf, awang,
    takelok kita menyumpah seranah.. benda2 tu biar kan ajer org pas dgn pkr yg amalkan….
    kalau nak seranah pun seranah la berlapik sikit… nizar tu bukan ape.. sebiji kacang aje.. satu hari nanti dia akan sedar juga bila hidyah sampai kehati nye.. marilah kita sama2 berdoa .. YaAllah ya Tuhan kami.. tetapkanlah hati mb perak ini kepada agama mu.. keraskanlah hatinya bila berhadapan dgn kafir2 harbi yg mengkhianati jalanmu…amin.
    Kalau betul wujudnya perjanjian ini, bermakna yb mb adalah penakut, takut pd kafir2 harbi, saya difahamkan yb mb seorang yg alim lagi warak.. tidakkah yb mb yakin pada janji2 Allah?
    Satu cabaran buat yb mb buktikan saudara bukan boneka.. buang aje ahli exco yg harbi, lantik yg lain..
    Saya masih tertanya2 apakah perjanjian ini wujud atau tidak.. harap yb mb terangkan secara telus.. sekian.

  10. salam…. kepada syaf…washad…

    saya rasa perjanjian ini wujud… kerana apabila ditanya kepada yb mb…. beliau hanya berdiam diri… mungkin sedara syaf betul… tapi teguran salah….. ada btulnya sedara syaf…. washad… ir nizar mmg seorang alim lagi warak…. tetapi if he is the humble person…. terangkan lah kepada media massa dan beliau tidak seharusnya menerima gelaran dato’…… kerana dulu dia pernah berkata “gelaran hanya duniawi dan kroni dikejar oleh org umno….” beliau bercakap di suatu ceramah di suatu ketika dahulu….. dulu saya penyokong dia… tapi sekarang AKU ANAK MELAYU… itulah statement saya… wasalam///

  11. politik malaysia tak matang walaupun pemimpin nya terer

  12. Inilah perancangan cilik politik DAP.yg hairannya segelintir melayu mcm nilah yg jadi petualang bangsa..x lama lagi perak jadi mcm penang.kalu dilihat mana2 kawasan dimenangi DAP yg semestinya mendapat sokongan org2 cina tanah org2 melayu kebanyakannya diambil utk pembangunan. KL dan selangor yg sebelum ini di bawah kerajaan BN setelah dimajukan ,hasilnya kini jatuh ke tangan pembangkang..misi kita yg utama sekarang ialah dengan menyedarkan seramai mgkin org melayu spy tidak terpengaruh dgn agenda perkauman DAP..ingatlah..DAP itu ANTI-MELAYU dan ANTI-ISLAM….

  13. Takkan perak nak ikut johor, melaka, kuala lumpur kot

  14. Jangan biarkan sejarah berulang….tanahair ini milik Melayu. Namanya dulu pon TANAH MELAYU! Hidup x sedar dek untung!! Org Melayu dah byk berkorban tapi langsung x hargai. x sedar ke klau org Melayu x terima cina dan india mungkin mereka2 ni jadi cam Yahudi. Hidup merempat xde tanahair sbb negara China dan India pon xnak terima mereka masa tue. Bangsa x kenang budi!

  15. Begitulah manusia….waktu tak dak apa-apa memang dekat dgn Allah….tapi bila diuji sedikit dengan kuasa…terus lupa sampai sanggup jual perjuangan yg suci kerana dunia…
    Tapi kita tak boleh tuduh Dato’ nizar tanpa bukti.
    Cuma kita harap sebagai seorang yg mengaku pejuang Islam dia boleh buat kenyataan terbuka di depan kalayak samada perjanjian itu wujud atau tidak. Terpulanglah kpd dia samada nak berkata benar atau berdusta.
    Tapi sebagai org yg mengaku alim tentu dia tahu apa hukumnya menipu & apa pulak yg dikata munafik.
    Selebihnya kita serahkan kpd Allah Yang Maha Mengetahui…

  16. pls stop all this nonsense…any prove???

  17. walaupon baru-baru nie Nizar menafikan bahawa tiada perjanjian pangkor 2 tapi siapa nak percayakan dia kerana dia nie hanya mengikut arahan DAP kafir harbi untuk menafikannya…

    Abangnya yang banyak mengorbankan tenaga dan wang ringgit membantu Nizar semasa belajar dahulu yang mula-mula mendedahkan rahsia perjanjian pangkor 2 ini…

    saya lebih percayakan abangnya yang tidak terlibat dalam politik berbanding Nizar yang sudah ditarik hidungnya oleh DAP kafir harbi

  18. areureallyAnti DAP..
    anyprove? 4 u all this are nonsense?
    so u can get out from this.. don’t border it if this is nonsense..
    samada ia betul atau tidak, nizar sorang aje mungkin tahu. Namun kenyataan abg dia kena ambil kira.. kalau nak prove perlu siatan tapi nak siasat nak letak dalam kes apa? takde kes dlm perundangan, polis tak boleh ambil kes sebab perjanjian ni hak individu.. takde kes jenayah… itu yg saya fahamlah.. saya xpernah belajar undang2 so kalau ada pruntukan undang yg engkau tahu.. pi lah report polis minta polis siasat… nak masuk dlm kes rujuk bpr pun takleh buat kes jugak.. yg boleh buat siatan cuma org2 dalam ajk pas pusat ajer.. itu kalau diorang iklas diorang pergi la siasat lepas tu buat pengumuman… mana boleh pakai mulut nizar atau abg dia aje… kalau betul ada pun, org pas takyah risau sebab bos2 diorang tu pandai bagi alasan… sekurang2nye dia boleh kata kita perlu buat demi utk islam.. kita nak kuasa tu utk kita lebih mudah berjuang… ala… hukum2 haram halal ni semua dlm tgn pas… diorang boleh buat hujah, penyokong pas pun selama ini telan bulat2… apa nak risau….

  19. apa la korang nie… tulis macam orang takde otak..daripada tulis macam nie lebih baik korang kuat2 kerja dan memajukan diri..
    tuduh orang sana sini tak tau hujung pangkal…
    buang masa jer

    *ciloi* tentang kerajaan tapi kuat kerja dan fikir untuk memajukan agama, bangsa dan negara..

    FIKIR……

  20. hhhh

  21. Nizar lu pikir la sendiri,kenapa dilantik menjadi menteri,kena ingat asal usul kita,jadi lah pemimpin yang hebat bukan pemimpin yang di tambat,jga maruah orang melayu,sebab kaum lain tngah tunggu jer kita berpecah senang diorang nak ambilih alih TANAH MELAYU NIH.

  22. kita sudah merdeka,kenapa tidak kembalikan kuasa sultan dan raja?sedikit sedikit,lama lama menjadi juga.macam mereka,buat secara terang terang tapi kita masih lagi bersuluh lagi untuk melihat antara musang dan ayam.

  23. Pakatan Rakyat Perak dah makin tamak baru lima bulan berkuasa dah kene tangkap rasuah siap dengan pakage seks lagi tu…. Nak buat macamana duit & pompuan depan mata sapa pun gelap mata kalau nampak macam tu kan ni lah yang dikatakan ketelusan yang dijanjikan oleh Pkatan Rakyat janji semuanya kosong x serupa bikin… kepercayaan rakyat dipermainkan oleh orang yang mcm Pak Lebai ….

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: