Asyik-asyik penyokong DAP kafir harbi ajer yang dapat, Melayu bila nak tolong?

Pemberian dipersoal – Status hak milik tanah kekal 999 tahun kepada kampung baru di Perak

IPOH 27 Jun – Cadangan kerajaan pakatan DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak untuk memberikan status hak milik kekal 999 tahun kepada penduduk yang mendiami lot-lot tanah di kampung baru di seluruh negeri ini menimbulkan persoalan kerana ia dilihat lebih bermotifkan politik.

Ini kerana, pada masa yang sama, kerajaan negeri hanya merancang memberikan status hak milik 99 tahun kepada penduduk di Rancangan Kampung Tersusun (RKT).

Di seluruh negeri Perak, terdapat 60,000 penduduk di kampung baru dengan kira-kira 80 peratus kaum Cina.

Sementara RKT terdiri daripada 73,703 penduduk dengan pecahan 44.02 peratus Melayu, Cina (37.93 peratus) dan India (18.05 peratus).

Cadangan untuk memberi status hak milik kekal itu dianggap sebagai luar biasa kerana kerajaan campuran Perak baru tiga bulan memerintah.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaludin ketika menggulung usul di Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini hari ini berkata, rasional untuk memberi hak milik kekal dibuat berdasarkan prinsip keadilan dan ia mengikut apa yang dibenarkan oleh Kanun Tanah Negara.

Untuk itu katanya, beliau akan merujuk cadangan tersebut mengikut Kanun Tanah Negara atau mana-mana perundangan yang dibenarkan.

“Ini tertakluk kepada keputusan dan pertimbangan yang akan dibuat oleh kerajaan negeri dan juga kuasa yang diperuntukkan oleh undang-undang,” katanya

Ekoran itu, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir (BN-Pangkor) bangun bertanyakan apakah rasional memberikan hak milik kekal kepada 60,000 lot tanah tersebut.

Katanya, adakah ia berdasarkan faktor ekonomi iaitu bagi membolehkan tanah itu dicagar untuk tujuan perniagaan atau ia lebih berkait dengan isu politik demi menunaikan janji kerajaan negeri yang didominasi oleh DAP.

Zambry turut mempersoalkan kenapa hanya 60,000 lot di kampung baru itu sahaja disyorkan untuk diberikan status hak milik kekal 999 tahun.

“Kenapa tidak kepada semua tanah di Perak yang mempunyai penduduk tanpa mengira Melayu, Cina atau India,” katanya.

Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali (BN-Pengkalan Hulu) pula bertanya, jika kerajaan negeri jujur, semua tanah di Perak perlu diberikan geran kekal sama ada untuk tujuan pertanian atau industri.

Mohammad Nizar bagaimanapun enggan mengulas lanjut soalan daripada kedua-dua wakil BN itu.

Namun kepada soalan bertulis Datuk Hasbullah Osman (BN-Temenggor) sama ada RKT akan diberikan hak milik kekal, Mohammad Nizar berkata, lot-lot tanah di RKT akan diberikan status pajakan 99 tahun.

“Sama ada kampung tersusun akan diberi taraf tanah kekal seperti yang akan diberi kepada kampung baru, saya ingin menjelaskan bahawa kampung tersusun adalah berstatus pegangan pajakan selama 99 tahun.

“Sama ada hak milik pegangan kekal akan diberikan seperti yang akan diberikan kepada kampung baru adalah tertakluk kepada keputusan dan pertimbangan yang akan dibuat oleh kerajaan negeri dan juga kuasa yang diperuntukkan oleh undang-undang berkaitan,” katanya.

Advertisements

4 Responses

  1. Awat Si Nizar ni ?Tak cerdik sangat ka dia?Aku heran le !
    Oo… aku rasa dia takut kot pasai dia takda kuasa.
    Tu la pesan tok nenek kalau bekawan dgn orang juai minyak wangi….paling tidak kita terbau wangi tapi kalau dok kerjasama dgn orang yang niat tak betui…..mampuih la anak cucu kita.
    Pull up your socks man ..wahai Mentri Besak!
    999 tahun ?? aku dengak juga via youtube ketua DAPSY cakap dlm stadium Perak yg rata2 penonton berketayap putih bukan main bertepuk & bersorak suka,gembira….depa tak sedak kampung depa tergadai! INSAF LA SEBELUM TERLAMBAT….KAFIR HARBI JGN DOK PECAYA !

  2. marilah kita sebarkan agenda jahat DAP kepada org2 melayu di seluruh negara…
    aku melayu islam umno..bukan musuh melayu PAS maupun melayu PKR..bukan juga MIC maupun MCA jika mereka jujur ingin duduk di negara ini..musuhku cuma DAP dan Hindraf yg jelas memusuhi melayu dan Islam..

  3. kalau bangsa asing yang tak sedar diri menuntut hak yang bukan hak dia, kita orang MELAYU juga menuntut hak kita semula yang bumi Malaysia ini hanya hak orang melayu mereka2 ini cuma menumpang aja, sepatautnya mereka2 ini sedar diri terutama DAP kafir JAHANAM.

  4. halau je kafir harbi ni dari Malaysia! yang pakat ngan kafir harbi tu buang negara la, hantar diorang ke china/india. diorang kan suke berpakat ngan kafir harbi tu.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: