DAP Kafir Harbi mula atur strategi ambil tanah Melayu di Pulau Pinang

DAP Kafir harbi mula strategi untuk mengambil tanah hak milik orang Melayu dengan cuba menukar status tanah “leased hold” kepada “freehold”.

Nampaknya sejak penguasaan Pakatan Rakyat di Selangor, Perak dan Pulau Pinang, agenda utama mereka ialah mengambil dan menukar status tanah milik kerajaan negeri dan orang Melayu kepada bukan Melayu.

Tindakan ini diambil supaya orang bukan Melayu akan terus menyokong DAP kafir harbi kerana mereka mendapat banyak faedah apabila Pakatan Rakyat memerintah.

Hakikatnya, apabila status hakmilik tanah ini diserahkan oleh pemerintah negeri, tanah itu akan kekal sebagai milik bukan Melayu. Jika ditakdirkan Barisan Nasional memenangi semula negeri tersebut, BN tidak akan dapat berbuat apa-apa kerana pemberian tanah dan penukaran status tanah itu adalah sah disisi undang-undang.

Sejak Pakatan Rakyat memerintah banyak keuntungan yang diperolehi oleh bukan Melayu, manakala orang Melayu yang menyokong mereka pula hanya boleh bergembira dengan RM10 air percuma sebulan. Itu pun hanya bagi orang yang mampu tinggal di rumah bertanah. Jika setahun, dapatlah jimat RM120 dan lima tahun dapatlah jimat RM 500.

Jika dibandingkan dengan bukan Melayu yang sudah mendapat tanah bernilai setengah juta di Perak, setengah juta projek ternakan babi di {eral dan terbaru di Pulau Pinang, tanah leased hold ditukarkan ke freehold yang mungkin bernilai lebih SATU (1) billion Ringgit Malaysia.

Sunday May 25, 2008
Apply to convert to freehold status, Guan Eng tells landowners
By CAROLYN OOI

GEORGE TOWN: Residential leasehold landowners in Penang can begin applying to the state government to convert the government land into freehold, said Chief Minister Lim Guan Eng.

He said the state was studying a new land policy, which would allow the 30-year, 60-year or 99-year leasehold land be converted into freehold land on a case-by-case basis.

“We are also looking into allowing the tenure of leasehold industrial land owned by the state government to be extended from 60 years to 99 years.

“Those given the approval must, of course, pay the land premium,” he said after he led a donation drive at the Air Itam market for the Sichuan Earthquake Fund yesterday .

Lim said the move to change the land policy was decided at the state Exco meeting on Friday but there were legal hurdles to overcome.

“We have to make sure that this policy is in compliance with the National Land Code,” he said.

He said the study would include the economic impact on both businesses and on the state.

Lim said extending the tenure of leasehold industrial land would help companies apply for bank loans.

“The state state government will also benefit from the premium to be paid for the extended lease tenure,” he said.

On leasehold commercial land, he said there would be no change to the land policy, which extends to 99 years.

Lim said the state government would take steps to ensure those allowed to convert residential leasehold land into freehold do not sell off the land immediately.

He said each landowner has to submit their own application for the change of land status.

“Those who want to apply can start applying now and if they need help, they can contact their assemblymen,” he said.

Advertisements

10 Responses

  1. Hubaya,hubaya !!!
    Wahai orang Melayu yg menyokong PR sekelian- puaskah hati kamu sekarang ?Menang sorak kampung tergadai.Terimakasih sajelah pada anda sekelian kerana memilih kafir harbi DAP sebagai pemerintah.
    Kalau LimGuan Eng boleh buat pengumuman sebegitu atas persetujuan Exco negeri.Apasal Tim.KM satu dok diam saja.Apologetik le tu! Bantahle awak ada suara atau awak takut? Saya nak dengar sangat komen penyokong PR dlm perkara ini.
    “siluncai teghejun dgn labu2nya biaqpi ,biaqpi !”

  2. Adakah dlm masa 100 tahun lagi… Pulau Pinang akan senasib dengan Pulau Batu Putih??

  3. Pas & Pkr hanya boleh tengok dan lihat saja. Tak berani nak buat pa. Nak tegoq pun takut sebab nak tarik pengundi non mlay punya pasai.

    Sembang tentang agama berdegar-degar tapi nak bela bangsa & agama sendiri pun takut..(dalam PR aku hanya puji Nik Aziz ja. Yang lain tu ???)

  4. PR tak wujud sebenarnya. Pas bodoh, dia dah tau Karpal & Lim tak suka Melayu, Islam. Dia ingat boleh dakwah org mcm tu.

    Dap pulak dia fikir, Pas, PKR bodoh sebab tu dia rela kerjasama.

    Mcam pengasas PAP dan rakyat Melayu sigapore. Diorang bersangka baik dengan syaitan & membenci sesama Islam. Terpedaya & akhinya mati dipijak di bumi sendiri.

  5. Buat apa ni kacau sangat? Parti rakyat untuk rakyat…. bukan untuk UMNO saje… Jangan anti bukan melayu… guna otak anda untuk analysis dan bukan diperbodohkan oleh UMNO

  6. Jangan sokong PR, dah terbukti dah, belum sampai 3 bulan, habis harta Melayu digadai atas nama rakyat. sekali terlepas, mana mungkin dapat balik.

    Kalau Malaysia dah terlepas, mana ada bumi lain bagi Melayu. Cina India tak pa. boleh pegi tamil nadu, tibet, beljing.

    Jgn terpedaya dgn janji kosong atas nama rakyat.

  7. Dalam PR, yg berkuasa adalah DAP..yg len sume dok jd pak turut saja..dsebabkan nk meraih undi org2 bukan melayu…org melayu makin berasa tx selamat di negara sendiri..konsep malaysian malaysia yg dperjuangkan oleh DAP sbnrnye adalah rancangan jahat utk memerintah malaysia atau pn dgn kata ringkas “chinese-dominated malaysia”..nk jdkan malaysia 2nd singapura…non-malay sudah pandai mempertikaikan kontrak social dengan meminta hak kesamarataan (equality)….sedarlah sebelum kite kehilangan tanah melayu yg kita cintai ini….

  8. Apa awak semua nak petikaikan lagi. Kalau disini awak telanjangkan lagi kedudukan orang Melayu maka bertambah malulah aku orang Melayu. Orang asing berbahak2lah ketawa tengoh orang Melayu dalam blog ni mengutuk2 orang Melayu. Sampai bila kamu akan mengutuk sesama kamu. Blog ni bukan setakat kat Malaysia saja, Global. Yang dok kutuk orang Melayu dalam blog tentu berpuas hati dapat merendah2kan kedudukan orang Melayu tak kira sapa dia orang alim ke pemimpin Melayu ke. Insaflah kamu akan dipertanggongjawabkan di akhirat kelak. Percayakah kamu bahawa Alam yang kamu cintai ini akan musnah suatu masa ni. Akan Kiamat dan kamu semua akan MATI dan kita semua akan dipertemukan dengan ALLAH untuk menilai apa kamu lakukan diatas muka bumi ini. Sekarang ni kalau kita buat apa pun tak dikena tindakan apa2. Tulislah dalam blog ni apa saja. Kamu hina lah sesiapa kamu suka. Tak kena apa pun. Tetapi sejarah silam telah menceritakan semuanya bagaimana orang yang melampau melakukan dosa di Negeri Mesir. Bacalah Alquran dan tafsirnya . Orang ISlam pasti insaf. Insaflah Sunami baru saja berlaku. Taufan melanda Myarmar, gempa di China. Apakah kamu belum insaf hai penulis blog. Marilah kita kembali kepada ISLAM yang sebenar. Bukan Islam Hadhari yang Pak Lah cipta.

  9. Pasal Penang ni, dari dulu lagi macam ni. Sekarang bertambah2 lagi. Tak ada ke pemimpin melayu yg sedar & dapat selamatkan tanah melayu di Penang? Sekarang Perak pulak…lepas ni Johor.

  10. Memang pun ini isu rakyat, juga isu negara. Isu Melayu adalah isu rakyat yang utama sama ada dari segi bahasanya, budayanya dan tanah bangsanya.
    Orang Melayu jangan keliru isu ini hingga apabila ‘diriuhkan’ dengan isu rakyat maka kononnya usah ditimbulkan perkara kaum, yakni Melayu.
    Setiap pemimpin di negara ini, tak kiralah kaum mana mesti perjuangkan apa yang tersurat dan tersirat di dalam perlembagaan dan di luar perlembagaan – antaranya isu Melayu.
    Jangan buat lupa dan melupakan perkara ini, kerana setiap pejuang rakyat seharusnya tidak mengorbankan hak rakyat (antaranya hak Melayu).
    Walaupun kita pelbagai kaum tetapi kita ada ‘hak’ statusnya tersendiri yang perlu dihormati, dan ini jangan sesekali difahami sebagai ‘kasta’.
    Seperti juga status bahasa Melayu sebagai bahasa negara dan bahasa kebangsaan yang tidak sama tarafnya dengan bahasa lain dari aspek nasional dan negara, begitu juga hak istimewa orang Melayu. Itu sahaja.
    Pejuang Melayu usah dikelirukan oleh hal sedemikian jika tidak ingin masuk ke dalam golongan ‘yang berjiwa kasar’.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: