Islam itu matlamat, bukan alat

Berpegang kepada Islam bermaksud beriman atau yakin sepenuhnya dengan segala inti kandungan ajaran agama yang agung tersebut. Pegangan terhadap ajaran Islam ini hendaklah berteraskan keimanan kepada Allah S.W.T bahawa Dia telah memerintahkan kita untuk tunduk kepada-Nya menerusi kepatuhan kepada titah perintah-Nya dalam al-Quran dan sunah.

Kita tidak menonjolkan pegangan kita kepada Islam ini kerana hendak menjaga hati rakyat, atau keyakinan pengundi atau “apa orang kata” atau untuk meraih dan mengaut untung sesuatu habuan atau perniagaan. Kita tidak boleh berkempen kepada Islam supaya dapat mengukuhkan politik kita, atau melariskan jualan kita, atau “menghalalkan” kesalahan kita. Berpegang dengan Islam sebagai agama yang diimani amatlah berbeza dengan berpegang dengan Islam sebagai alat mengaut atau meraih keuntungan tertentu. Pegangan Islam sebagai al-Din adalah jalan hidup para rasul dan pengikut mereka. Firman Allah: Katakanlah (Wahai Muhammad): “Sesungguhnya Aku telah diberikan petunjuk hidayah oleh Tuhanku ke jalan yang lurus, (kepada) agama yang tetap teguh, iaitu agama Nabi Ibrahim yang tulus, dan dia bukanlah daripada orang-orang yang musyrik. Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan Yang mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya, dan yang demikian itulah aku diperintahkan, dan aku adalah orang yang awal bersegera menyerah diri kepada Allah.. Katakanlah: Patutkah Aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dialah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu? dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh seseorang melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain; kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kamu kembali, lalu ia menerangkan kepada kamu akan apa Yang kamu berselisihan padanya.(Surah al-Am‘am: 161-164). Jelas dari ayat ini, Islam adalah matlamat, bukannya alat. Islam itu dipegang atas kesedaran dan keyakinan bahawa itulah tuntutan dan itulah yang akan dipertanggungjawabkan oleh Allah pada hari akhirat kelak.

Demikian sepatutnya kita dalam berpegang dengan ajaran Islam ini. Walaupun setiap kita ada kelemahan dan kesilapan dalam hidup ini. Kita mungkin gagal untuk mengamalkan ajaran Islam secara menyeluruh, tetapi kita tidak boleh jadikannya alat meraih keuntungan. Kita mungkin ada dosa, tetapi kita tidak boleh menghalalkan dosa kerana kita telah melakukannya. Maka, ketika kita berpegang atau beramal dengan mana-mana perkara dalam ajaran Islam hendak pegangan dan amalan itu dibina di atas keimanan yang membawa keikhlasan hanya kerana Allah. Di situlah datangnya rahmat dan keberkatan. Bukan kerana sebarang kepentingan yang mengatasi asas tersebut. Jika tidak agama ini menjadi mainan kelompok yang sentiasa mencari untung dan kesempatan.

Keajaiban

Jika agama hanya alat, maka kita lihat bagaimana pelbagai ubatan yang dijual pada hari ini yang menggunakan nama agama. Sehingga kononnya ada air ajaib yang dihasil dari tulisan al-Quran atas piring atau pinggan yang jika diminum memperoleh pelbagai keajaiban yang jika para sahabat Nabi s.a.w masih hidup pun akan terkejut mendengarnya. Mereka pun tidak pernah mendapat jampi daripada Nabi s.a.w yang seistimewa itu. Begitulah juga apabila al-Quran dijadikan alat bukan matlamat, maka kita dapati seseorang yang sepanjang hidupnya tidak pernah mempedulikan ajaran kitab agung itu, tiba-tiba apabila meninggal diupah orang untuk dibaca al-Quran di tepi mayatnya. Adakah al-Quran memberikan manfaatkan kepadanya, padahal selama ini dia langsung tidak pernah menghiraukan ajaran dan titah Allah dalamnya? Apakah jika mayatnya mendengar alunan al-Quran yang menyuruh dia bersolat, berpuasa, berzakat, menunaikan haji, amanah, adil, juga larangan berjudi, riba, arak, rasuah, khianat dan sebagainya, dia dapat bangun dari kematian yang telah datang kepadanya untuk melaksanakan semua arahan dan titah perintah itu? Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w menyebut: “Al-Quran itu boleh menjadi hujah untuk membela kamu, atau untuk menentang kamu” (Riwayat Muslim). Namun, oleh kerana ada pihak yang membuat bisnes dengan “melelong pahala”, maka al- Quran menjadi alat untuk mengaut keuntungan, bukan pegangan kehidupan. Maka muncullah dalam masyarakat kita pembekal pahala yang boleh diupah dengan beberapa ribu ringgit yang menggunakan bacaan al- Quran untuk pembikinan pahala. Lalu pahala pun boleh diniaga dan akhirat pun boleh dibeli. Justeru itu Nabi s.a.w. pernah memberi ingatan: “Bacalah al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu akan ada kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia” (Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Begitulah juga dalam pungutan zakat. Kempen ke arah zakat begitu hebat lebih daripada kempen kepada solat. Padahal solat adalah rukun kedua Islam selepas syahadah. Namun zakat adalah fulus, maka berbagai ayat al-Quran tentang dosa tidak membayar zakat pun dikeluarkan. Baguslah. Memang pun kewajipan zakat amat besar. Namun tujuan zakat bukanlah untuk mengutip harta orang berada, tetapi untuk memastikan tiada jurang kekayaan yang menakutkan dalam masyarakat, untuk membersihkan jiwa, menghapuskan permusuhan antara yang miskin dan yang kaya, untuk memastikan prinsip bantu membantu dalam kebaikan dan taqwa ditunaikan dalam masyarakat. Maka sepatutnya, bukan dosa tidak membayar zakat sahaja yang patut dikhutbahkan kepada masyarakat, tetapi dosa tidak mengagihkan zakat dengan cara yang betul juga patut diingatkan kepada pihak yang menguruskan. Jangan sampai zakat puluhan atau ratusan juta terkumpul, tiba-tiba cerita si miskin yang menderita masih banyak dan yang menguruskan zakat tidak pula sampai-sampai ke rumah mereka. Bayangkanlah jika ratusan juta itu diagih secara tepat, apakah masih patut ada muslim yang merempat, tidak bersekolah dan tidak bertukar pakaian? Patutkah ada mualaf yang masih hidup dalam kehinaan? Patutkah badan-badan dakwah masih meminta sedekah? Padahal, yang menguruskan nampaknya sudah ada yang bertukar dan bertambah kereta. Apakah patut hanya dosa tidak bayar zakat sahaja yang ditonjolkan, sedangkan kita melupakan, atau kurang mengingatkan tentang dosa salah guna kuasa, rasuah, kronisme yang membelasah harta negara untuk kaum keluarga? Padahal kesemuanya dosa dan kesemuanya mengundang ketidakadilan kitaran ekonomi dalam negara. Namun, jika agama hanyalah alat, maka kita hanya ingatkan rakyat apa yang boleh untuk dikaut untung lalu kita tinggalkan apa yang kita rasa tidak untung.

Dalam politik, agama selalu menjadi mangsa. Pelbagai nas dibaca menjelang pilihan raya. Ada yang ikhlas, ada yang salah guna. Dahulu ada sahabat saya yang sering membaca firman Allah: (maksudnya) “Sesiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka merekalah orang- orang yang kafir” (Surah al-Maidah, ayat 44) dan firman Allah: (maksudnya) “Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman, dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah dia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apa pun” (Surah Ali ‘Imran ayat Duapuluhlapan). Lalu berbagai orang yang dilebel kafirkan olehnya. Saya pernah meminta agar dia meluaskan pengetahuannya mengenai ayat- ayat tersebut supaya dia tidak terlalu jumud dan sempit dalam tafsirannya. Tujuannya agar tidak mengkafirkan orang lain dengan begitu mudah. Dia bantah saya, hampir saya pun dikafirkannya. Namun hari ini, apabila apabila partinya berkongsi kuasa dengan bukan Islam, nadanya sudah berbeza. Saya berkata kepadanya: “Apa jadi dengan nas- nas yang dulu?” Katanya: “Syeikh, kita jangan sempit sangat, mesti tengok pelbagai perkara, bukan semua kita boleh buat”. Saya dengan sinis bertanya: “Tak jadi kafir ke kalau macam tu?” Jawab dia: “Kena tengok keadaan la”. Saya diam. Ya, mungkin kafir dulu itu, kafir politik. Namun, begitulah nasib nas-nas al-Quran apabila ia dibaca untuk sesuatu kepentingan.

Agama dalam negara ini pun dalam banyak keadaan menghadapi nasib yang sama. Kadang-kala sebutan agama itu hanya sekadar penghias majlis, bukan prinsip yang dipegang. Macamlah mereka yang memulakan majlis dengan bacaan doa rasmi itu dan ini, namun perjalanan majlis tidak pula berteraskan prinsip agama. Islam tidak menyuruh majlis mesti dimulakan dengan “doa rasmi”, tetapi menyuruh agar perjalanan sesuatu program berteraskan ajarannya. Berteraskan ajaran Islam bukanlah bererti kena ada ceramah agama, atau penonjolan kempen agama. Cukuplah sekurang-kurangnya tidak melakukan apa yang menyanggahi agama ini.

Pendirian

Maka pendirian pemimpin-pemimpin dalam negara ini pun ada yang bagaikan “sumpah-sumpah” yang boleh merubah warna kulit berdasarkan keperluan majlis. Ada yang bercakap tentang rakyat jangan membazir, tetapi jika dilihat dalam majlis yang lain dia mengepalai pembaziran. Ada yang bercakap jangan rasuah dan amanah terhadap harta negara, tetapi dalam majlis yang lain merekalah juga yang menganugerahkan projek-projek kepada “anak-pinak” dan “rakan-taulan” dengan cara yang dipertikaikan. Ada yang merasmikan musabaqah bacaan al-Quran dan orang yang sama juga akan menolak prinsip-prinsip al-Quran di majlis yang lain. Maka tidak hairanlah jika kita melihat wajah yang amat berbeza antara bidang pendidikan, industri hiburan, perindustrian dan pelbagai lagi. Sekejap macam nak ikut Islam, sekejap macam tidak mahu ikut langsung dan pelbagai lagi.

Hari ini beras dan barangan mula naik. Nanti akan kedengaranlah forum-forum perdana, atau ustaz-ustaz di televisyen berceramah; “jangan membazir”, jimat cermat, belanja berhemat dan pelbagai lagi. Seakan agama ini hanya diperlukan ketika susah semata, tetapi ditinggalkan ketika senang. Atau seakan agama ini untuk makcik-makcik di kampung sedangkan yang di atas tiada kena mengena. Negara ini cukup kaya, jika diuruskan dengan penuh amanah sejak dulu, semua rakyat akan menikmati kekayaannya. Khalifah Umar bin Abdul Aziz memerintah hanya 30 bulan, tetapi kesemua rakyat merasa tidak layak menerima zakat di bawah pemerintahannya. Kewajipan adil dalam pengagihan kekayaan itu yang wajib diforumkan di televisyen dan radio dahulu, kemudian barulah disuruh rakyat berjimat cermat. Memang selama ini pun, mereka yang kekurangan itu telah pun berjimat cermat. Janganlah agama hanya alat untuk kepentingan tertentu, bukan dijadikan prinsip yang memandu perjalanan negara.

Allah menyebut tentang sikap manusia dalam al-Quran, firman-Nya: (maksudnya) Dialah Yang menjalankan kamu di darat dan di laut (dengan diberi kemudahan menggunakan pelbagai jenis kenderaan); sehingga apabila kamu berada dalam bahtera, dan bahtera itu pula bergerak laju membawa penumpang-penumpangnya dengan tiupan angin yang baik, dan mereka pun bersukacita dengannya; tiba-tiba datanglah kepadanya angin ribut yang kencang, dan mereka pula didatangi ombak menimpa dari segala penjuru, serta mereka percaya bahawa mereka diliputi oleh bahaya; pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadanya semata-mata (sambil merayu dengan berkata): “Demi sesungguhnya! jika Engkau (Ya Allah) selamatkan kami dari bahaya ini, Kami menjadi orang-orang yang bersyukur. Kemudian bila sahaja Allah selamatkan mereka, mereka dengan serta-merta merebakkan perbuatan derhaka di bumi dengan tidak ada sebarang alasan yang benar. Wahai manusia! Sesungguhnya perbuatan derhaka kamu itu hanyalah bala bencana terhadap diri kamu sendiri. (dengan itu kamu hanya dapat merasai) kesenangan hidup di dunia ; kemudian kepada Kamilah tempat kembalinya kamu, maka Kami akan memberitahu apa Yang kamu telah lakukan. (Surah Yunus ayat 22-23)

Bertindak untuk kepentingan tanpa prinsip itu macamlah cerita Panglima Muda di Negera Entah Berentah yang menghunuskan keris menunjukkan keperwiraan. Namun, apabila dia merasakan pengundi negaranya ada yang tidak bersetuju, maka dia memohon ampun dan maaf hanya kerana keris yang dihunuskan ke langit, belum pun ditikam ke perut. Maka dia yang ingin mendapat sanjungan Hang Berani telah bertukar menjadi Hang Takut. Namun, saya rasa kesalahan panglima Negara Entah Berentah memperalatkan keris itu tidaklah seburuk tindakan memperalatkan nas-nas agama.

Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin

Surat Lee Kuan Yew untuk kuasai Malaysia?

Hi saya LEE KUAN YEW

Saya ingin mendapatkan Malaysia bagi memajukan lagi negara Singapura sebab negara saya sudah habis sumber asli. Saya dapati inilah masa terbaik pada Zaman Abdullah ini kerana pada zaman Tun Dr. Mahathir dulu dia selalu sahaja dapat menghidu taktik saya. Pak Lah saya dapati dia mudah dipengaruhi. Anak didik saya LIM KIT SIANG daripada DAP yang akan melaksanakan perancangan saya

Cara dia saya guna strategi 3 Fasa:

FASA PERTAMA

1) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam UMNO
Khairy Jamaluddin= Oleh kerana saya nampak dia begitu bercita-cita tinggi didalam UMNO saya tolong dari sudut kewangan dengan TEMASIK HOLDING dan ECM LIBRA. Saya berhabis berjuta-juta dollar pun saya tak kisah kerana habuan akan datang lebih besar dan saya pesan pada bangsa-bangsa saya di Malaysia supaya sokong dia dari sudut kewangan. Saya perhatikan dalam UMNO siapa yang ada hubungan dengan PM boleh naik dengan begitu pantas. Cth Najib dengan Tun Razak, Hishamuddin dengan Tun Hussien Onn

2) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam di luar UMNO
Anwar Ibrahim : Saya dapati anwar ini disokong oleh 50% melayu kerana karisma dia. Saya dapati dia sangat marah ngan pada BN dan UMNO kerana pernah dipenjarakan dan hanya dia seorang tahu korupsi dalam UMNO. Ini adalah peluang saya dan saya tolong dia dengan media. Saya tahu di media Malaysia dia disekat. Saya pesan pada bangsa saya didalam PKR supaya sokong habis-habisan Anwar. Bila dia dah takde jawatan PRESIDEN KEADILAN tu kita punya. Slogan Anwar : JGN PANGKAH BARISAN NASIONAL amat menguntungkan kita . Secara tak langsung jika ada pertandingan dalam pilihanraya 1 vs 1 rakyat akan pangkah DAP
PAS : Saya dapati parti PAS payah dikuasai dan biarkan Khairy mengapi-apikan permusuhan antara PAS ngan UMNO dan yg paling penting PAS menguasai dinegeri melayu miskin dan itu bukan sasaran utama saya.

3) Ekonomi
Naik Harga Barang : Harga barang kita naikkan habis-habisan supaya rakyat marah dengan kerajaan. Kita gunakan alasan minyak Ini mudah saja sebab ekonomi di Malaysia bangsa saya yang pegang.

4) Sosial
Kita timbulkan suasana tidak selamat di Malaysia . Kita gunakan dadah, pelacur, kongsi gelap. Bukan susah hampir 80% mereka ni bangsa saya. Memang saya tidak suka mereka ni tapi pada saat2 ni kita mesti menggunakan mereka. Lepas kita berkuasa nanti kita hapuskanlah mereka-mereka ni

5) Menjatuhkan Cina & India & Kaum lain yang menyokong BN
Kita keluarkan semua DVD lucah dan isu-isu pemimpin-peminpin mereka supaya mereka tidak percaya pada MCA & GERAKAN. Kita api-apikan India miskin supaya mereka marah ngan MIC. India-india hindu begitu fanatik kalau kita sentuh bab kuil. Takpe2 saya gunakan sentimen tu.

FASA KEDUA

Saya akan lihat keputusan pilihanraya nanti

Jika Barisan Nasional Menang
1) Kita naikkan khairy dan kita mintak Jawatan TPM 2.

Jika Barisan Pembangkang Menang
2) Kita naikkan Anwar dan bila dia dah takde nanti.. Kita bertanding jawatan Presiden Keadilan. Kita biarkan dulu dia bentuk kerajaan

FASA KETIGA

Bila kita dapat Malaysia ini apa tindakan kita:
1) Kita jadikan Singapura role model kita dan kita tiru mereka.

Saya ada jumpa sahabat saya ARIEL SHARON di Israel ari tu. Dia sokong saya dan dia ramal bangsa cina akan menguasai dunia satu hari nanti. Dia kata satu hari nanti semua bangsa Cina akan bergabung diketuai oleh Negara China . Dia kata kebangkitan kita diramalkan didalam TAURAUT, INJIL & ALQURAN. Dalam Al-Quran kita digelar Yakjuj(Cina) Makjuj(Majusi). Ingat saudara sebangsa saya, Cina di Malaysia dan seluruh dunia USA dan EUROPE amat gerun dengan kita sekarang. Org Islam ingat musuh diorang USA dan diorang masih belum sedar kita akan tikam dari belakang. Dia menawarkan bantuan pada kita?..

DAP Kafir Harbi mula atur strategi ambil tanah Melayu di Pulau Pinang

DAP Kafir harbi mula strategi untuk mengambil tanah hak milik orang Melayu dengan cuba menukar status tanah “leased hold” kepada “freehold”.

Nampaknya sejak penguasaan Pakatan Rakyat di Selangor, Perak dan Pulau Pinang, agenda utama mereka ialah mengambil dan menukar status tanah milik kerajaan negeri dan orang Melayu kepada bukan Melayu.

Tindakan ini diambil supaya orang bukan Melayu akan terus menyokong DAP kafir harbi kerana mereka mendapat banyak faedah apabila Pakatan Rakyat memerintah.

Hakikatnya, apabila status hakmilik tanah ini diserahkan oleh pemerintah negeri, tanah itu akan kekal sebagai milik bukan Melayu. Jika ditakdirkan Barisan Nasional memenangi semula negeri tersebut, BN tidak akan dapat berbuat apa-apa kerana pemberian tanah dan penukaran status tanah itu adalah sah disisi undang-undang.

Sejak Pakatan Rakyat memerintah banyak keuntungan yang diperolehi oleh bukan Melayu, manakala orang Melayu yang menyokong mereka pula hanya boleh bergembira dengan RM10 air percuma sebulan. Itu pun hanya bagi orang yang mampu tinggal di rumah bertanah. Jika setahun, dapatlah jimat RM120 dan lima tahun dapatlah jimat RM 500.

Jika dibandingkan dengan bukan Melayu yang sudah mendapat tanah bernilai setengah juta di Perak, setengah juta projek ternakan babi di {eral dan terbaru di Pulau Pinang, tanah leased hold ditukarkan ke freehold yang mungkin bernilai lebih SATU (1) billion Ringgit Malaysia.

Sunday May 25, 2008
Apply to convert to freehold status, Guan Eng tells landowners
By CAROLYN OOI

GEORGE TOWN: Residential leasehold landowners in Penang can begin applying to the state government to convert the government land into freehold, said Chief Minister Lim Guan Eng.

He said the state was studying a new land policy, which would allow the 30-year, 60-year or 99-year leasehold land be converted into freehold land on a case-by-case basis.

“We are also looking into allowing the tenure of leasehold industrial land owned by the state government to be extended from 60 years to 99 years.

“Those given the approval must, of course, pay the land premium,” he said after he led a donation drive at the Air Itam market for the Sichuan Earthquake Fund yesterday .

Lim said the move to change the land policy was decided at the state Exco meeting on Friday but there were legal hurdles to overcome.

“We have to make sure that this policy is in compliance with the National Land Code,” he said.

He said the study would include the economic impact on both businesses and on the state.

Lim said extending the tenure of leasehold industrial land would help companies apply for bank loans.

“The state state government will also benefit from the premium to be paid for the extended lease tenure,” he said.

On leasehold commercial land, he said there would be no change to the land policy, which extends to 99 years.

Lim said the state government would take steps to ensure those allowed to convert residential leasehold land into freehold do not sell off the land immediately.

He said each landowner has to submit their own application for the change of land status.

“Those who want to apply can start applying now and if they need help, they can contact their assemblymen,” he said.

Islam Hadhari Haram tapi Pusat Hiburan dan Kilang Arak Halal – PAS Selangor

Sumber:http://www.bharian.com.my/

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor mengharamkan sebarang bentuk program yang mempunyai kaitan dengan Islam Hadhari mulai hari ini kerana tidak mahu konsep yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dikembangkan di negeri itu.

Ulasan:
Saya sebenarnya tidak kisah PAS Selangor mengharamkan Islam Hadhari kerana bagi saya ianya hanya menakutkan rakyat bukan Islam di Malaysia. Malah, orang Islam sendiri tidak dapat menerima konsep ini apabila Pak Lah sendiri yang gagal mentarbiah isteri dan anaknya memakai tudung. Saya rasa pemimpin yang cuba menonjolkan diri sebagai warak mestilah dapat menunjukkan contoh yang baik di sisi Islam. Tetapi, ingin saya tekankan bahawa ini tidak bermakna orang yang warak boleh menjadi pemimpin yang baik. Islam Hadhari Pak Lah ini adalah hampir sama dengan konsep yang diwar-warkan oleh PAS kerana ianya hanya kosmetik dan demi kepentingan politik sahaja
.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali, berkata selaras dengan arahan itu, semua masjid dan surau tidak dibenarkan mengadakan program, termasuk khutbah yang menyentuh atau ada hubung kait dengan Islam Hadhari.

Beliau memberi alasan konsep Islam Hadhari tidak diperlukan kerana ajaran Islam yang diamalkan umat Islam di negara ini sudah lengkap dan menyeluruh membabitkan semua aspek kehidupan manusia sejagat.

“Kita tidak mahu konsep Islam Hadhari dikembangkan di negeri ini. Ini kerana, ajaran Islam yang kita amalkan sudah lengkap dan ajaran inilah yang kita mahu sandarkan untuk memerintah Selangor,” katanya pada sesi penggulungan hari terakhir sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini.

Pesuruhjaya Pas Selangor itu juga menafikan pemimpin Pas di negeri itu pernah berjanji untuk menutup semua pusat hiburan dan kilang arak sekiranya mengambil alih tampuk pemerintahan negeri.

Beliau mencabar mana-mana pihak supaya tampil memberikan bukti yang menunjukkan ada pemimpin Pas, termasuk dirinya yang membuat janji itu kepada rakyat pada pilihan raya.

“Jika ada yang mendakwa saya dan ahli Pas lain yang membuat janji ini, sila tunjukkan bukti, ” katanya.

Ulasan:
Ini isu yang sebenarnya saya ingin tekankan iaitu PAS Selangor telah menghalalkan Kilang Arak dan Pusat Hiburan di Selangor. Hassan Ali ini nampak sangat cuba menipu apabila mengatakan mereka tidak pernah berjanji untuk menghapuskan arak di Selangor. Apa agaknya maksud risalah pilihanraya ini jika bukan janji untuk menutup kilang arak?



Nampaknya PAS makin hilang arus perjuangan dan terus diperkudakan oleh DAP kafir harbi!!

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gombak Setia itu berkata, Pas yang bergabung dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP untuk membentuk Pakatan Rakyat mahu mentabbir Selangor dengan menegakkan prinsip sama rata dan keadilan.

“Kita tidak mahu mengamalkan pentadbiran 30 peratus komisen, 50 peratus komisen atau memberi tender kepada kroni.

“Malah kita ubah tender yang diberi secara runding terus kepada tender terbuka kerana tidak mahu membuat dosa,” katanya.

Hassan mendakwa, pembinaan Jalan Sekinchan-Sabak Bernam adalah contoh pemberian tender secara runding terus yang diakui oleh Jabatan Audit Negara sebagai projek yang dibina tanpa mematuhi peraturan Jabatan Kerja Raya (JKR).

Ketika itu, bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo (BN-Sungai Panjang) bangkit mencelah dan memberitahu kes itu sedang disiasat Badan Pencegah Rasuah (BPR).

“Projek ini ditentukan oleh JKR. Apa-apa tindakan pun mestilah kepada JKR. Bagi saya mudah saja, apa-apa cadangan yang dibuat ikut peraturan saya akan luluskan.

“Bagi kes Balkis, misalnya, jika ada salah guna kuasa atau wang sila buat laporan,” katanya.

DAP Kafir Harbi mula pertikaikan zakat

Nampaknya DAP kafir harbi ini mula mempersoalkan segala-galanya yang berkaitan dengan orang Melayu dan Islam. Mereka mempertikaikan kewajaran bayaran wang zakat direbet dalam cukai pendapatan.

Malah mereka menyuruh orang Islam membayar kedua-duanya sekali iaitu wang zakat serta cukai pendapatan secara penuh. Mereka mendakwa wang zakat tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam dan ini adalah tidak adil kepada mereka.

Saya yakin anda semua pandai membaca artikel dalam bahasa Inggeris, jadi tidak perlulah saya mengulas lanjut sikap kurang ajar golongan kafir harbi yang mula mempertikaikan Rukun Islam ini.

Sumber:http://blog.limkitsiang.com

In Malaysia, there is an income tax. Money paid to “zakat” or the obligatory alm Muslims must give to the poor reduces the tax to be paid while money paid to other religions under similar circumstances is not given similar treatment:

it reduces tax only if the particular beneficiary has obtained such status from the government, which is difficult in practice. even then, if money is donated to a non-Muslim religion it is only deducted from the income on which the amount of tax is based, while zakat is deducted from the amount of tax itself. For example, suppose a person earning RM 50,000 owes a tax of RM 3,000, and donates RM 1,000 to his religion. If he were non-Muslim he would then adjust his assessed income to RM 49,000. If he were Muslim then he would only have to pay RM 2,000 as the RM 1,000 would be deducted from the amount owed.

Did you know that? Wow, that way I can avoid paying all tax, by giving to charities! I always felt that this country is run by taxes paid by non-muslims. This shows its true.

So the salaries paid to the mainly muslim government servants comes from taxes paid by chinese companies such as Genting (gambling profits), and others. The chinese restaurants and businesses that sell pork etc also pay taxes which ends up paying the muslim civil servants.

Taxed profits of companies that dont make money the Islamic way, also ends up being used to pay all salaries.

Wow….wonder if all that tax income is considered as kosher to be used for paying muslim salaries?

Dalam Kenangan: “Surat Tun” kepada Israel satu Penipuan

Sumber:http://http://www.chedet.com

“Letter” to Prime Minister of Israel

1. There is a letter being circulated purporting to be from me when I was Prime Minister, to Ehud Barak, Prime Minister of Israel congratulating him on his appointment and requesting for the “Clinton Fund”, for “the purpose of withstanding the onslaught of Islamic Fundamentalist in Malaysia”.

2. This letter is not from me or from my office. Firstly, the font used is not the same as the type in all my letters from the Prime Minister’s office.

3. The Malaysian Coat of Arms at the top is not similar to the one on all my letters from the Prime Minister’s office.

4. The address at the side of the Coat of Arms is not the same as on my official paper. Often no address is printed, only “Prime Minister Malaysia” on the top right-hand corner.

5. The contents of the letter is totally different from the one I sent to Ehud Barak. Unfortunately, the Government of Abdullah Ahmad Badawi refuses permission to reproduce my letters to Israeli Prime Ministers condemning them for their oppression of the Palestinians. This action by the Abdullah Government will lend credence to the letter that is being circulated.

6. I deny categorically that the letter which is being circulated with annotation “Sumbangan kakitangan JPM untuk Rakyat Malaysia” originated from me. This is the kind of dirty tricks that my detractors have to resort to because they have found nothing to blacken my name with.


Sumber Daripada Lain-Lain Pengulas:

jebatmustdie, di Mei 5th, 2008 pada 4:19 pm Kata:

Salam,

After reading the letter, the first thing that came to my mind was ‘wow, this so called official government to government letter must have been written by someone unfamilliar with writing official letters. The language used was so informal I doubt its authencity.

What gave it away was the request in the 3rd paragraph, asking to convey a certain message to the US State Secretary, Mrs Albright.

Malaysia already has a direct diplomatic relations with the US, thus this request is quite redundant and time wasting. A leader of a country would not simply ask another leader of another country to do a chore which can be done in an easier way in the first place. Therefore, the request was done in bad taste.

Furthermore, in paragraph 4, I see no point in washing dirty linen in public whereby our then PM was trying to tell Ehud Barak the problems he was facing back home in trying to establish a diplomatic relation with Israel.

Lastly, you do not include other unrelated matters in a congratulatory statement letter. That is against protocol and normal official decorum.
The author of this letter was TRYING TOO HARD to convince us that he failed to adhere to the strict guidelines in writing official G2G letter, Thank you.
========================================
Orang Biasa, di Mei 6th, 2008 pada 12:07 am Kata:

Dengan Official Letterhead anything can be done.

Ada buku on Collection of Letters by Dr Tun Dr. Mahathir to leaders of the world kat MPH , cuba beli dan check gaya bahasa atau do some langauge forensics.

Hmm!!! Honorable is in American English lah, Dr Tun Dr. Mahathir being an “English Medium” educated person would definitely spell it as Honourable.

In the third paragraph however the author spell the word “honor” as “honour” as per UK English. A bit inconsistent!

Even Tony Blair would not change his spelling to please president Bush by using American English. English language users especially Dr Tun Dr. Mahathir takes pride in excellent English.

One obvious giveaway is that the “Author” of that letter could well be an American graduate or depended on Microsoft Word programmed with default US English but did not bother to correct honour to honor in the third paragraph!

British Educated people OR those who took MCE/HSC in the years before 1980 will tend to follow strictly to the British English. Even if Microsoft word insist “Emphasise” should be “Emphasize” or ” Specialise” should be “Specialize” we don’t care, those are American English.

You see my friend “It is elementary my dear Watson, says Sherlock Holmes” case solved.Kalu tak faham frasa (phrase/quote) ni, google up Sherlock Holmes dan siapa Watson tu. Sekarang ni semua ada kat internet, apa susah!

DAP Kafir Harbi Persendakan Umat Islam Malaysia mengenai Darah Halal dan Lain-Lain

Nampaknya penyokong DAP kafir harbi ini semakin kurang ajar. Jika PAS hanya berdiam diri dan terus bersama DAP apabila mendengar dan membaca Islam dihina sebegitu rupa, saya amat kecewa dengan imej sebuah parti Islam yang dibawanya.

Tidak pernah timbul persoalan “Darah Halal” dalam Islam kerana apabila keadaan menjadi daururat dan merbahayakan nyawa manusia, maka tiada istilah darah haram disisi umat Islam. Perkara ini sengaja ditimbulkan oleh DAP kafir harbi untuk mempersendakan umat Islam.

Malah penulis di laman website, itu turut membuat dakwaan palsu mengatakan umat Islam tidak pernah membantu bangsa agama lain apabila malapetaka berlaku. Ini adalah satu pembohongan besar oleh kafir harbi DAP ini untuk memjatuhkan imej orang Melayu dan Islam.

Jika dilihat apabila taufan Nargis yang melanda Myanmar baru-baru ini, negara Islam UEA adalah negara pertama yang menghulurkan derma sebanyak US$1 juta kepada rakyat negara tersebut yang menganut agama Buddha. Malaysia juga merupakan negara Islam pertama yang turut menghulurkan bantuan kepada Myanmar. Banyak berita mengenai bantuan oleh negara Islam terdapat di sini.

Apabila gempa bumi melanda Wenchuan, China, masjid-masjid di Singapura adalah antara organisasi yang memulakan kutipan derma untuk membantu mangsa yang terlibat. Sumbangan turut dihulurkan oleh Persatuan Muslim Australia dan juga negara Pakistan serta Malaysia. Sebenarnya, banyak lagi negara-negara Islam yang menghulurkan bantuan tetapi tidak mendapat liputan sewajarnya daripada media antarabangsa kerana tidak hendak melihat imej Islam dipandang tinggi.

Wahai umat Islam, anda baca sendirilah hinaan dan kejian yang dilakukan oleh kafir harbi DAP ini kepada kita. Adakah kita masih hendak memanggil mereka sebagai sahabat dan dijadikan pemimpin??

Sumber http://blog.limkitsiang.com
# DAPSupporter Says:

Well, I did hear before regarding Malaysia’s Muslims request for ‘halal’ blood when they were in hospital needed blood transfusion. HAHAH, ridiculous! If you think you need a halal blood, then please go and find yourself.

To Farish, your theory is theoritically correct, but in reality, I think is a bit different. For example, in London and New York. If you stay in a peaceful and lovely country, suddenly one day you country be boomed by Muslims, are you going to say ‘oh, they boomed our country, our people, therefore I should love them.’ ??? I don’t think so.

Further, currently we can see that the southern part of Thais, American, Jewish and others are suffering the attack and hatred from those who believe in Allah. Apperantly, they are picking on the Skin colour and other religious. So, ask you a question, based on those I stated, how should non-Muslims think of those Muslims? I think everyone still can remember how were the incident happened in Indonesia? Bali Booming, Mass-kill to chinese and other. How you think?

This is based on my own opinion, for buddism, I heard of those ‘fortune teller’ molest girls and fake monks asked money for people. For Christian, the Priest cheat money. For Islam….BOOM! HOLYWAR!! HALAL!!! ALLAH!!!!

I never see before(my own opinion) Islamic country help other country, especially non-islamic country when they need. for example, when Indonesia tsunami, we can see a lot of western country, for example, Australia give them a hand although majority there is Muslims.

What you think about Muslims and Islam when you consider those issues and not consider the issue from book?s