Kurang ajarnya PAS terhadap Ketuanan Melayu

Nampaknya sungguh kurang ajar PAS sekarang ini. Mereka betul-betul telah menjadi “anjing” ataupun “babi” kepada DAP kerana sanggup merendah-rendahkan martabat ketuanan Melayu. Semakin hari semakin ramai pemimpin PAS yang terikut-ikut dengan ideologi perjuangan DAP kafir harbi yang sememangnya ingin meminggirkan bangsa Melayu seperti yang dilakukan oleh PAP di Singapura.

Kita lihat selepas PRU-12, PAS bukan sahaja membuang “Negara Islam” yang mereka perjuangkan selama ini, malah mereka lebih rela menjadi anjing kepada DAP. Segala apa yang dilakukan dan dikatakan oleh DAP seolah-olah adalah FATWA ahli ulamak. “FATWA” DAP ini akan diterima oleh pemimipin PAS tanpa sebarang usul-periksa dan pemikiran yang panjang lebar. Apabila pemimpin PAS menyetujui kata-kata dan tindakan DAP kafir harbi, maka pengikut PAS akan turut serta mengia-giakannya.

Hakikat yang sebenarnya DAP kafir harbi adalah kumpulan manusia yang pandai berpura-pura dan bermain kata. Mereka ini kelihatan sopan dan baik hati seperti juga bangsa Yahudi yang menggunakan taktik yang sama. Tetapi hakikatnya mereka ini adalah talam bermuka-muka yang cuba memperbodohkan golongan tertentu demi matlamat asal mereka.

Mereka akan menggunakan seribu macam alasan yang kelihatan amat munasabah supaya senang menipu mereka yang perasaan diri mereka pandai dan hebat. Hakikatnya, mereka ibarat lembu yang sudah berjaya ditarik hidungnya oleh kafir harbi.

Petikan Harakahdaily di bawah betul-betul menyebabkan saya sakit hati dan setelah sekian lama saya cuba untuk tidak menghentam PAS secara “direct” menyebabkan saya mula rasa saya patut mengubah pendirian saya. Ikutilah ulasan saya di bawah.

Isu ketuanan Melayu: Umno bagaikan anjing tersepit
Mohd Rashidi Hassan
Sat | Apr 19, 08 | 1:10:32 pm MYT

KUALA LUMPUR, 19 April (Hrkh) – Umno menimbulkan isu ketuanan Melayu hanya selepas parti itu tidak relevan apabila ditolak rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-12, 8 Mac lepas.

AJK PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi menyifatkan, usaha membantu Umno untuk memperbetulkan kesilapan parti itu dalam soal ketuanan Melayu bagaikan ‘melepaskan anjing tersepit’.

Katanya, beliau menyokong penuh penegasan Naib Presiden PAS, Dato’ Husam Musa semalam, bahawa PAS tidak mahu terperangkap dalam isu tersebut(ketuanan Melayu), yang disifatkan sebagai membuang masa.

Komen:
Wow, sekarang ini isu ketuanan Melayu adalah isu membuang masa. Dahlah isu negara Islam sudah dilupakan bangsa Melayu Islam sendiripun dipandang begitu hina. Apa yang PAS nak perjuangkan selepas kejayaan besar PRU-12. Adakah PAS hanya ingin menjadi lembu berkaki pendek kepada DAP?

PAS kini betul-betul sudah hilang arah perjuangan hanya kerana gilakan jawatan dan dendam kesumat kepada UMNO. Mereka sanggup menjahanamkan bangsa dan agama sendiri asalkan puas hati melihat UMNO merana.

Ini bukan hanya isu antara UMNO-PAS. Ini isu mengenai bangsa Melayu dan agama Islam. Tolonglah PAS jangan berfikiran singkat, nanti menyesal kemudian tak berguna.

Husam juga dilaporkan sebagai berkata, PAS tidak akan terperangkap dengan gimik politik yang dimainkan Umno, yang dibuat semata-mata untuk menyembunyikan kelemahan dan masalah dalaman yang sedang mereka dihadapi.

Syed Azman yang juga Setiausaha Politik Presiden PAS berkata, pihaknya mempertikaikan keikhlasan Umno yang hanya dua bulan lalu, pemimpinnya begitu bongkak, tetapi kini baru mengenal erti keikhlasan memperjuangkan nasib bangsa.

Katanya, ‘track record’ Umno dari segi ketuanan Melayu begitu buruk apabila banyak melakukan kesilapan yang merugikan bangsanya sendiri.

Menurut beliau, orang Melayu termasuk golongan cendikiawan, amat terkilan apabila Umno/BN melaksanakan dasar pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

“Dasar ini amat menyusahkan, hasilnya kualiti akademik anak-anak Melayu yang menjunam begitu teruk.

“Jangan cakap soal ketuanan Melayu, dasar ini harus diubah segera kerana ia hanya memusnahkan masa depan bangsa,” kata beliau yang memegang ijazah doktor falsafah dalam bidang pendidikan.

Komen:

Kualiti akademik anak-anak Melayu bukan teruklah tetapi dinafikan hak mendapat tempat di alam pekerjaaan oleh golongan pengurusan pro DAP di syarikat-syarikat besar. Inilah kalau pemimpin PAS hanya bercakap ikut sedap mulut tapi bukan berdasarkan pengetahuan dan pengalaman.

Wahai Dr Syed, anda ini adalah antara golongan yang perasaan pandai. Lain kali jangan hanya bekerja dengan kerajaan atau GLC sebelum masuk politik.

Jika anda betul-betul hebat, anda sudah tentu memegang jawatan tinggi di syarikat international. Title DR yang anda dapat itu pun bukan kerana anda hebat tapi kerana anda Melayu jadi mudah dapat tajaan kerajaan kerana dasar DEB. Bila anda dapat PhD, anda tak nak bangsa Melayu lain dapat juga. Memang dasar pendengki!!!

Syed Azman turut mendesak kerajaaan pimpinan Umno, kembali memartabatkan tulisan jawi sebagai elemen utama dalam pendidikan kepada bangsa Melayu kerana itulah antara asas ketuanan yang sebenarnya.

Katanya, sejarah membuktikan catatan Perlembagaan dahulu, termasuk surat-surat perjanjian antara Raja-Raja Melayu dengan British, semuanya dibuat dalam tulisan jawi.

Komen:
Ini sahaja bab ulasan anda yang boleh diterima pakai. Saya setuju tulisan jawi dimartabatkan semula sebagai elemen utama. Mungkin untuk subjek menghafal seperti Sejarah dan Kesusteraan Melayu memang patut diperkenalkan buku teks dalam tulisan jawi. Subjek Pendidikan Islam memang sudah dalam tulisan jawi. Saya tidak bersetuju jika seluruh sistem pendidikan menggunakan tulisan jawi kerana ini akan menyebabkan bangsa Melayu makin kebelakang. Tulisan rumi sememangnya sama dengan tulisan bahasa Inggeris dan sedikit sebanyak membantu pelajar memahami bahasa tersebut.

Advertisements

28 Responses

  1. Telah terbukti yg selama ini PAS hanya mengutamakan kepentingan individu-individu pemimpin sahaja.. Semua itu Hanya Mainan Kotor Politik PAS…menggunakan Agama utk mencapai cita2 Syaitan dlm diri pemimpin2 PAS…

  2. Tak dinafikan ader segelintir yg btol2 berjuang kerana agama tp jumlah nya amatlah sedikit dan kecil. Yang lain2 tu semua nya hampas jer.

  3. PAS talam 2 muka..Yeehaa!

  4. PAS Perosak Bangsa….

  5. Ketuanan Melayu????
    sejarah??? siapa Melayu???
    baca la sejarah dengan mata hati..
    di mana mulanya Melayu????
    kalau Melaka jawapannya, apakah Parameswara itu keturunan Melayu???
    Jika Bukit Siguntang pula sebagai pilihan, apakah Sang Sapurba dan Demang lebar Daun itu marga Melayu??? jadi mana Melayunya???
    mengambil kira kesultanan Melaka pula semakin meninggalkan persoalan. malah perlu penelitian yang lebih mendalam. Mengapa negeri yang dulunya sebuah empayar kehilangan Sultan? apakah penyebab kejatuhan Melaka??
    lupakan sejenak sejarah “purba”. Ke mana perginya ketuanan Melayu tatkala Tanah Melayu menjadi “Malaysia”?
    benarkah UMNO memperjuangkan ketuanan Melayu?? untuk menakluk Sabah, UMNO sanggup mengubah perlembagaan bagi membolehkan bumiputera Sabah menjadi ahli.
    akhir sekali, kalau benar ingin memperjuangkan ketuanan Melayu, perjuangkanlah masyarakat Orang Asli. sesungguhnya merekalah Orang Melayu Deutro dan Proto yang sebenar……

  6. saya memerhatikan komen tetapi lebih berunsurkan nafsu dari ilmu.kalau dikatakan pas hanya untuk kepentingan peribadi cuba la ukur harat dan kekayaan yang dimiliki pemimpin pas dengan pemimpin umno.dari segi peribadi lihatlat la budaya umno dengan budaya pas yang mana lebih islamik dari segi pakaian dan pergaulan.dari segi pembangunan memang umno membawa pembangunan ibarat menang sorak kampung tergadai.lihatlah klcc berapa kerat melayu meniaga disitu.kalaulah kekayaan malaysia diagihkan secara adil saya rasa tiada lagi rakyat miskin di malaysia.pendidikan free tapi tahukah anda semua pelajar melayu sekarang berdepan dengan masalah hutang iaiti ptptn.dimanakah pendidikan free.kerajaan menanggung subsidi yang tinggi saya minta pemimpin kerajaan berani tak kurang gaji ckup la sekadar rm4000 sebulan kalau tak berani jangan jadi pemimpin.keikhlasan tidak nampak langsung yang nampak.bila terjadi sesuatu peristiwa contoh harga barang keperluan naik,rakyat diminta berjimat cermat tetapi pemimpin semua senang lenang.

  7. Ramai kawan-kawan seangkatan saya apabila berjumpa, berkata baguslah anta berjuang dalam PAS. Saya bertanya balik fasal apa anta tidak berjuang bersama PAS, sebaliknya menjadi ahli Umno.

    Jawapan mereka mudah, untuk hendak cari makan kena duduk dalam Umno. Pendeknya mereka sendiri pun tidak percaya kepada Umno. Tetapi apa mereka boleh buat. Hendak berniaga kena isi borang Umno kalau tidak payah hendak buat kerja. Ini adalah sebahagian daripada rakan-rakan yang seangkatan yang duduk dalam Umno. Mereka tahu bahawa Umno bukan tempat untuk perjuangkan agama, bangsa dan tanah air. Jika watak seperti ini yang akan memimpin Umno pada masa akan datang, apa yang mereka boleh buat untuk menyambung talian hayat Umno yang hampir putus.

    Inilah realiti yang Umno hadapi sekarang, lebih-lebih lagi selepas keputusan PRU ke-12. Nampaknya macam-macam mereka buat telahan untuk pulih Umno. Ada yang cadang Presiden sekarang kena undur, ganti dengan Najib Razak. Adakah ini penyelesaian yang terbaik. Bas buruk, cuma tukar pemandu sahaja.

  8. Percayalah Pakatan Rakyat akan tumbang berkecai di Selangor dan Perak dlm PRU13 nanti. Terlalu banyak janji2 yang tidak dapat ditunaikan. PAS cuma jadi lembu DAP Kafir Harbi tidak lebih dari itu. UMNO akan pulih nanti, PR tak kering peluhlah nampaknya.

  9. WAHAI MELAYU PAS UMNO PKR buka mata melayu hanya jadi pekerja bawahan untuk taukeh bangsa asing. Perjuangkan untuk melayu boleh jadi taukeh dan bangsa asing bekerja dibawah syarikat bangsa melayu. MELAYU MESTI BERSATU JANGAN DENGKI MENDENGKI.

  10. sedar la PAS… perjuangan kamu sekarang di luar batas Islam… Islam tidak mengajar umatnya mencaci sesama islam

  11. saya bsetuju dgn apa yg dikatakn oleh insan fana…
    komen yg dinyatakan lebih berunsurkn nafsu drpd akal…
    perjuangan PAS mash tetap dlm landasan yg dtetapkn islam…
    Isu Melayu hendak dibela dgn agama Islam dtingglkn..
    lihatla negara kt yg menjadikan perlembagaan persekutuan tm yg digubal oleh org bkn Islam sebagai sumber rujukan bukan menjadikan Al-Quran sbg rujukan utam..
    Rasulullah juga berpesan kpd umat Islam bahawa ad dua harta yg besar yg Baginda tinggalkan kpd kita iaitu Al-Quran dan As-Sunnag…
    jadi renung2kn la…

  12. bagi sy,kekalahan umno pada pru 12 adalah salah pemimpin umno sendiri..jikalau ingin rakyat kembali mengundi umno,pemimpin2 umno kena sedar akan kelemahan mereka…

  13. Perjuangan PAS sudah tak tentu arah. Dulu lain sekarang lain. Pemimpin PAS pun dah pandai berkereta besar dan rumah besar! Politik pemimpin PAS sangat kotor. Bila berpeluk dan berdakapan dengan DAP baru nampak siapa PAS sebenarnya? Haram Islam Hadari ttp kilang arak, ternakan babi dibela! Banyak lagi penyelewengan dilakukan oleh PAS, PKR dan DAP.

  14. Jika PR memerintah Malaysia haro ini hak keistimewaan orang melayu akan di hapuskan keesokan hari nya. Jika ini benar berlaku Orang Melayu PAS dan PKR adalah Pengkianat Bangsa kerana mengorbankan bangsa sendiri untuk tujuan kepentingan politik.

    Bangsa lain tiada pengkianat bangsa mengapa orang melayu ada golongan ini. Fikir-fikirkanlah

    Perhati Jauh

    http://perhatijauh.blogspot.com/

  15. Beri peluang pakatan rakyat memerentah dan buat perubahan jangan dok cakap yang bukan bukan .Belum setahun PKR memerintah 5 negeri dah macam macam musuh PKR dok mengata.BN selama ni dah bertahun tahun memerintah takde pun perubahan yang dibuat malah menyusahkan rakyat lagi adalah, jika tidak Masakan BN boleh tumbang pada PRU 12 baru ni.. Jangan cepat melatah Rakyat dah sepakat nakkan perubahan dan Melantik PKR untuk meneraju kepimpinan beri mereka peluang dan buktikan..

  16. Hoi Mamat!

    Hotak hang. Aku ni bukan penyokong UMNO. Tp PKR mcam orang bangang. Aku tak berpati. Tapi aku hanya sokong Sultan.

  17. En. Mamat

    Bagi peluang PR memerintah Malaysia ? gerenti hak orang melayu tergadai. Lepas tu barulah En Mamat kepoh-kepoh nak sedarkan org melayu, tapi ingat En. Mamat masa tu tak leh nak ambil balik dah. nasi dah jadi bubur .. memanglah bubur tu boleh di makan tapi nak kurang khasiatnya ..

    Tak taulah En. Mamat ada duit berbilion-bilion tak kisah dah pasal nasib bangsa sendiri.

    Untuk pengetahuan En. Mamat, orang melayu yang dok sokong PR menyesal habis sebab undi PR dalam PRU12 yang lagi-lagi DAP .

    Jgn En Mamat dok megah, let say Anwar jadi PM siapakah caloon-calonnya sebagai TPM .. LIM KIT SIANG ? KARPAL SINGH ? LIM GUAN ENG ? NIK AZIZ ? PERAKAM LINGGAM .. Pikir-pikirlah En Mamat ..

  18. Marah bila melihatkan keadaan politik semasa negara kita. Cara pemikiran masyarakat Malaysia masa kini sudah melampaui batas susila. Tiada batasan. Tiada menghormati. Malahan, segala keaiban orang akan di uarkan untuk mendapatkan sokongan atau simpati. Kenapa kita sebagai orang Melayu dan/atau yang bukan berbangsa Melayu tetapi beragama Islam terus-terusan membelakangkan Islam. Tak kira samada Umno, Pas atau mana-mana parti politik, cuba kita ketepikan kepentingan politik dalam keadaan dan ketika mereka yang beragama kafir cuba mempermainkan bangsa melayu umumnya dan Islam secara khasnya. Kenapa kita yang melaungkan diri beragama islam terus menyokong setiap penyataan orang-orang kafir yang tidak pernah berhenti untuk memperkoyak-katikkan agama Islam. Memang bukan semua orang Melayu orang Islam dan bukan semua orang Islam itu Melayu. Tapi berdasarkan fakta majoriti orang melayu adalah beragama Islam. Dan inilah caranya bagaimana orang2 kafir laknatuallah ini cuba untuk menjatuhkan Islam iaitu dengan menghancurkan orang melayu. Jatuhnya melayu maka jatuhlah juga Islam di muka bumi malaysia ini. Itukah yang diinginkan oleh setiap ahli politik? Terpekik terlolong menyalahkan orang lain yang sesama agama dan pada waktu yang sama diketawakan oleh orang kafir yahudi yang akan menggunakan apa sahaja taktik untuk mencapai matlamat mereka supaya bangsa melayu dan agama islam tidak lagi bertakhta di Negara kita yang derdaulat dan Islam sebagai agama rasminya. Tepuk dada tanya selera. Jangan sampai satu hari nanti kita menjadi pelarian di negara sendiri. Yahudi takkan berhenti selagi kita tidak menurut kata-kata mereka.

    Saudara Saiful di liwat? Anwar meliwat? Berhentikan sahajalah isu permusuhan dalam politik. Cubalah bersimpati dengan keadaan mereka berdua. Dua-dua melayu beragama islam. Kalaulah Anwar orang UMNO, apakah pendapat PKR? Apa pula pendapat UMNO? Kalau Anwar rakyat biasa, apa pulakata UMNO dan PKR? Senario yang berlaku sekarang semuanya berlandaskan politik. Semua yang memberi pendapat adalah kerana politik. Mana nilai murni dan professionalism setiap pemimpin untuk melihat setiap yang berlaku dari sudut yang berilmu. Teringat bila cerita sigenius sofiah melacurkan diri, bergegas orang dan ada menteri yang ingin membantu supaya beliau kembali ke jalan yang benar. Kenapa tidak berikan sokongan moral nasihat yang berguna membantu apa yang perlu agar cerita liwat yang belum lagi ada kesahihan ini tidak dijadikan satu isu untuk melemahkan orang melayu dan agama islam. Tidak dapat saya bayangkan andainya hak kita sebagai seorang melayu dan begitu juga hak sebagai seorang islam dinafikan oleh pihak kafir suatu hari nanti. Kepada pemimpin politik ahli parlimen pihak kerajaan mahupun pembangkang pantau-pantaulah aktiviti Majlis Peguam.

  19. bagus betul tanda sokongan En Mamat tuh….APA OBJEKTIF PERJUANGAN PKR???mula2 sekali sekadar mahu membebaskan anwar,lepas anwar dah bebas, dah takder apa nak buat..maka bermula kempen balas dendam…hindraf mula2 memain isu perkauman…dalam surat yang dihantar ke kerajaan bristish ada mengatakan penghapusan etnik dilakukan oleh org islam dan badan2 keselamatan…APA NI?kemudian pada kempen pilihanraya bertempat di cheras PKR telah mengundang HINDRAF untuk memberi ceramah…agenda HINDRAF telah bertukar ke arah politik dan tak sangka org melayu yang berada dalam PKR boleh termakan dgn kata2 dan janji2 manis PKR….memang indah bile menabur janji…menjadi payah bile hendak menunaikannya…

  20. Malaysia akan collapsed….Huhuhu

  21. Parti Ajaran Sesat = PAS

  22. Saya setuju dgn tanpa nama… malaysia akan collaps… kalau tidak diperbetulkan… sememangnya berdasarkan peristiwa semasa, malaysia sedang berada di landasan atau jalan menuju kehancuran…
    apa yg brlaku kini akan membawa negara ke jalan yg dihujungnya sedang menanti lubang yg akan menelan semua kemakmuran…membawa kemusnahan yg besar..kalau haluan ini tidak diubah.. bahaya sedang menanti.. ibarat menuju kegaung derita..

  23. KALAU PKR PERINTAH MALAYSIA SEMINGGU LEPAS TU MALAYSIA MASUK KEDAI PAJAK GADAI AMERIKA DAN YAHUDI, SEBAB BAYAR HUTANG PENDAHULUAN KANDANG BABI DAN SEWA JUBUQ YANG BELUM DIJELASKAN

  24. Astaghfirullahalazim……sudah-sudah lah menghina Islam..kenapa melabelkan sebuah parti islam “sesat?” bertaubatlah saudara
    Para ulama jangan di hina….umno seharusnya bergabung dengan PAS..kita wujudkan negara yang maju dari segi ekonomi dan sekaligus menegakkan syiar Islam..insyaAllah

  25. Ada apa dengan Melayu? Sehingga nak bangga2kan dengan ketuan melayu. Nabi Muhamad S.A.W. pun tak bangga2kan bangsa arabnya. Cuba fikirkan keadaan orang melayu sekarang tergolong dari melayu islam, melayu kristian, melayu hindu. Kita perlu banggakan dan utamakan islam. Bandingkan mana lebih baik daiantara melayu islam, cina islam dan india islam dengan melayu islam, melayu kristian dan melayu hindu.

  26. en Adam.. nak tanya sikit… kalau org tu bukan islam… masihkah dia dianggap melayu?
    Nabi tak pernah berbangga dgn keturunannya tapi Allah tetap jaga keturunan nabi… dari keturunan nabi ibrahim a.s dari bani quraisy.. bukankah bai quraisy itu satu keturunan.. keturunan bangsawaan dan org baik2 ? Maka apakah keturunan itu tidak penting? mengapa Allah menetapkan kita kena kawin? bukankh utk menjaga keturunan? supaya tidak lahir keturunan tidak berwali? dalam hal memilih jodoh pun di suruh juga melihat pada keturunan… cuma apa yg harus dipegang dan diamalkan serta dipentingkan bahawa agama itu yg tertinggi… maknanya tidak salah membela keturunan dan kaum selagi ia tidak menlanggar peraturan dan hukum agama.. jadi jgn sampai mengharamkan yg halal atau menghalalkan yg haram… rasanya dato nik aziz pun akan berhujah begini bila kena pada kepentingan PAS… seperti mana ia berhujah tuhan mencarut.. kaedahnya sama… jadi jgnlah kita nak bertekak mengenai hal cabang… harap ingat takrifan melayu dlm perlembagaan malaysia yg kononnya direka hanya oleh org kafir…

  27. orang Pas hanya pandai ckp psl agama yg mencarut, halal bila menyebelahi mrk haram bila tdk menyebelahi mrk.

    skrg nampak sangat dh diperbodohkan oleh DAP terutama c Nizar tu! hancus

    PAS = angguk2 geleng2??!

  28. PKR melalui Raja Petra atau ‘dibelakangi’ Nuar
    malaysiatoday

    1.kutuk Pas, Haji Hadi
    partai ajaran syaitan kerana bekerja sama dengan umno

    2. menghalalkan liwat menggunakan pendapat Ulama Indonesia yang pro Nuar, kerana itu hak asasi manusia.

    Pas tak tegur langsung PKR?

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: