DAP kuasai kerajaan Perak tanpa menjadi MB


Mengikut bancian penduduk 2001, komposisi penduduk mengikut kaum di Perak adalah seperti berikut:

Bumiputera – 1,130,900 org
= 55.2%


Cina – 690,200 org
=32.4%


India – 262,700 org
=12.4 %


Ini adalah bancian pada tahun 2001, jika mengikut pola pertumbuhan penduduk, jumlah penduduk Melayu akan meningkat berbanding bangsa lain. Jadi pada pendapat saya peratusan penduduk Melayu di Perak pada 2008 ialah sekitar 58%. Manakala Cina ialah sekitar 30% dan India kekal sekitar 12%.


Jika dilihat pada pengagihan kerusi exco oleh BR pula adalah seperti berikut:


DAP – 6
PKR – 3
PAS – 1

Jika dilihat berdasarkan kepada pengagihan kerusi berdasarkan kaum adalah seperti berikut:

Cina – 6
Melayu – 3
India – 1

Ini bermakna 58% rakyat Melayu di Perak hanya diwakili oleh 3 orang exco sahaja, manakala 30% kaum cina pula diwakili oleh 6 orang exco Cina. Sungguh tidak adil kerana orang Melayu di Perak seperti dianaktirikan. Inikah keadilan yang diperjuangkan dan dilaung-laungkan oleh BR? Bagi saya dan ramai rakyat Malaysia, ini adalah salah satu bukti ketidakadilan yang dilakukan oleh BR kepada rakyat Melayu Perak.

Saya hairan melihat ahli DUN Melayu Islam daripada BR melihat sahaja perkara ini terjadi tanpa melakukan apa pun. Mereka kelihatan rehda diperkudakan di Perak asalkan mendapat jawatan sebagai menteri besar boneka. Saya memang sudah meluat dengan MB Nizar yang sanggup menjadi anjing DAP demi memegang jawatan MB boneka.

Lebih menyedihkan apabila kita melihat portfolio yang dipegang oleh exco bukan Melayu khususnya DAP berbanding Exco Melayu.


1. Ngeh Koo Ham (DAP): Pengerusi Jawatankuasa Kewangan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Tenaga dan Air dan Hal Ehwal Bukan Islam.
2. Nga Kor Ming (DAP): Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan Awam.
3. A. Sivanesan (DAP): Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar dan Sumber Manusia.
4. Seah Leong Peng (DAP): Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Belia dan Sukan.
5. Chen Fook Chye (DAP): Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan dan Integrasi Nasional dan Hal Ehwal Pengguna.
6. Su Keong Siong (DAP): Pengerusi Jawatankuasa Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Komunikasi.
7. Jamaluddin Mohd Radzi (PKR): Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pertanian dan Perdagangan.
8. Tai Sing Ng (PKR): Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Industri dan Penerangan.
9.Mohd Osman Mohd Jailu (PKR): Pengerusi Jawatankuasa
Pelancongan, Pembangunan Insan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO).
10. Mohd Zainuddin Mohd Yusof (PAS): Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pendidikan Islam, Wanita dan Kebajikan.


Nampaknya DAP kafir harbi telah berjaya memegang portfolio penting seperti Kewangan,
Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Tenaga dan Air,
Pendidikan, Kerajaan Tempatan, Perumahan, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Komunikasi serta Pembangunan Industri . Pendekkata, semua portfolio penting dikuasai sepenunnya oleh kafir harbi DAP.

Exco Melayu hanya boleh bersorak biarpun kampung sudah tergadai dengan memegang portfolio yang tidak penting langsung Pembangunan Insan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan serta Agama, Pendidikan Islam, Wanita dan Kebajikan.

Hebat sungguh percaturan politik DAP ini, mereka berjaya menguasai kerajaan Perak tanpa perlu menjawat jawatan Menteri Besar. Terima kasih saya ucapkan kepada MB Nizar kerana dengan redha dan rasa rendah diri, dia telah berjaya menjadi boneka DAP kafir harbi!!!

Di manakah maruah ADUN Melayu Islam dalam BR yang lain? Adakah anda bangsa Melayu yang tidak bermaruah dan hina? Tidak nampakkah bahawa anda sedang diperkudakan oleh DAP kafir harbi? Saya harap ADUN Melayu Islam yang di dalam BA sanggup melakukan kejutan demi membangkitkan kembali maruah Melayu Islam di Perak. Tetapi, jika tiada sebarang tindakan diambil oleh ADUN Melayu Islam BR di Perak, saya ingin membuat kesimpulan bahawa anda semua seronok diperkuda dan diperbodohkan oleh kafir harbi DAP/

Advertisements

5 Responses

  1. Tahniah kepada pihak Istana diatas peranan yang telah dimainkan. Terlalu seni untuk dibicarakan disini. Terlalu rahsia untuk dibicarakan secara umum. Begitulah kebijaksanaan dan hikmahnya pihak Istana Perak. Daulat Tuanku!!

    Kerajaan BR Perak adalah kerajaan paling tidak stabil walaupun MB nya seorg Jurutera yg menguasai 5 bahasa. Exco lainnya? Khabarnya Jamaluddin Radzi seorg Posmen (tak tau apa pangkatnya) dan Osman Jailu seorang pesara tentera (tak tau apa pangkatnya) yg mempunyai sebuah kedai makan di Changkat Jering.

    Yang paling tidak masuk akal ialah statement yg dibuat oleh MBnya; ‘Sebarang keputusan yg dibuat semestinya mendapat persetujuan dari ketiga-tiga parti’.

    Jika dia seorg MB dari parti PAS tentunya al-quran dan hadis menjadi rujukan. Sekurang2nya dirujuk contoh yg telah dibuat oleh K’jaan Kelantan.

    Bagaimana dgn ayat Alquran:’Dan tidak akan redha oleh Yahudi dan Nasrani itu sehingga bertabiat kamu seperti tabiat mereka’.

    Sedangkan org yahudi dan nasrani yg diturunkan kitab dari langit (ahli kitab) kpd mereka pun tidak akan redha dgn org islam, inikan pula org cina dan india yg tidak mempunyai kitab…

  2. bagi peluanglah melayu2 perak tu nak jadi kuda biarkan dia jadi pak kaduk menang sorak kampung tergadai 999. SEDAR2LAH MELAYU PERAK JANGAN JADI HAMBA DIBUMI SENDIRI.

  3. aku cakap ahli PAS perak yg mengundi PKR,DAP adalah tidak bijak.takmau kata bodoh..tengokla portfolio exco tu,apekah jadi menteri besar sudah memadai?? kuasa pun takdak,jadi boneka sja.exco PAS pun pegang portfolio sampah,agama!! sampah sbab memang wajib pegang yg tu takkan penduduk majoriti Islam bagi kat kafir.sbab tu hadi awang sedar.tapi pemimpin PAS lain,kata,takpela kita jadi menteri besar di 3 negeri,dap satu saja penang..apa nak jadi..zaman penjajahan era sblum merdeka berulang kembali..kita hanya berkuasa dalam agama dan adat..tu pun tak sedar lagi! tengok kat penang pun sama,PAS tak dapat apa.kerusi exco PKR dapat pun 1 Melayu sahaja.30-40% penduduk Penang Melayu tapi dapat 1 exco melayu saja? macam ni ikhlas? macam ni samarata?(UMNO dulu 4 exco dlm kerajaan negeri)

    kalau dapat perumahan tempatan,pendidikan takpela jugak..takpa,kita bagi kat kafir smua,depa adil..aku sanggup undi PAS kalau dia yg mengarah DAP.tapi skang ni tak,peringkat nasional pon DAP yg mengarah PAS (dah kerusi pun paling sikit)..sanggup takmau pakat dengan UMNO smata2 nak jawatan menteri besar..

  4. pada zaman pemerintahan sebelum ini, memang UMNO berkuasa dominan, Melayu memegang tampuk kuasa tapi tahukah kita bangsa lain masih berkuasa dari segi ekonomi dan memperkotak-katikkan kuasa politik? Misalnya, hakmilik tanah, unsur-unsur rasuah dan sebagainya. Sebagai perbandingan begini. Dulu kedai A lesennya dimiliki Melayu tapi yang berniaga sebenarnya Cina, yang dapat untung Cina. Pada masa sekarang, lesen dimiliki Cina, yang berniaga Cina, yang untungpun Cina, cuma adalah tulisan Halal (Jakim) kat depan kedai tu dan penyambut tetamunya Melayu. Jadi orang datang dok ingat…oh! Ini kedai Melayuni….bersongkouk yang menyambutnya. Lepas dah kenyang baru tahu…masyallah Cina punya kedai wooo!!! Jadi, bagi saya, keluar mulut buaya, masuk mulut rimau. Tahukah kita, pada zaman pemerintahan 100% Melayu di Kedah umpamanya dulu, tahun 1990-an, habis tanah orang Melayu kat Kerpan dirembat dijadikan kawasan penternakan udang (projek Ladin), kemudian dia nak ambik pula beribu hektar tanah nak dijadikan Jerai International Park…nasib tak jadi. Belum tentu jika pemerintah 100% Melayu membela nasib Melayu/Islam. Tapi aku memang tak sokonglah situasi di Perak sekarang. Cuma sewajarnya UMNO dan PAS sama-sama insaf….

  5. En. Bentayan, saya nak tany sikit… projek Jerai International Park yg En. Bentayan sebut tu tak jadi… Boleh tak hurai sikit kenapa tak jadi? Seingat saya masa tu Anwar Ibrahim menteri kewangan, diberitahu kepada umum kerana cmpany yg nak majukan tak layak tak cukup duit… Tapi cerita tak sahih yg saya dapat (masa tu saya budak lagi belasan tahun) tapi ada terdengar ditelinga saya sendir dr kalangan mereka yg terlibat secara lansung… adalah masalah kerana kroni Anwar tidak dapat bahagian dlm projek tu.. wallahuallam..

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: